De gemeente Den Haag heeft het gebruik van openbare AI-toepassingen geblokkeerd op alle gemeentelijke apparatuur. Sinds deze maand kunnen ambtenaren daardoor geen gebruik meer maken van diensten als ChatGPT.
De blokkade geldt op alle gemeentelijke computers, laptops, mobiele telefoons en dergelijke. Om te voorkomen dat ambtenaren gevoelige informatie alsnog gaan delen via hun eigen apparaten is het college
voornemens om medewerkers enkel nog met centraal beheerde apparatuur te laten werken.
"Met deze aanpak werkt de gemeente toe naar een digitale omgeving waarin louter goedgekeurde en betrouwbare toepassingen worden gebruikt om de digitale veiligheid te versterken", staat in een brief aan de gemeenteraad.
Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag.
Motie van GroenLinks
De maatregel werd genomen nadat een motie die daartoe opriep - ingediend door toenmalig GroenLinks-raadslid Hera Butt (nu PRO) - steun kreeg van een meerderheid van de Haagse gemeenteraad. Volgens Butt neemt kunstmatige intelligentie een steeds grotere plaats in binnen de samenleving en op de werkvloer, maar brengen openbare AI-toepassingen ook risico’s met zich mee op het gebied van privacy en veiligheid.
"Ambtenaren van de gemeente Den Haag werken met veel gevoelige persoonsgegevens van inwoners. Het is onwenselijk dat deze informatie kan worden gedeeld of terechtkomt bij partijen waarvan onduidelijk is wat er met de data gebeurt", aldus Butt.
In de brief aan de gemeenteraad schrijft het college ook dat technische maatregelen alleen niet volstaan. "De ontwikkelingen veranderen onze wereld in rap tempo. Daarom neemt het college ook organisatorische maatregelen, waarbij inzet wordt gepleegd op duidelijke regels, bewustwording en opleiding van medewerkers."